Орієнтовні рекомендації
заступникам директорів освітніх закладів
щодо організації інформаційного супроводу допрофільної підготовки
учнів загальноосвітніх навчальних закладів

Однією із важливих складових допрофільної підготовки школярів відповідно до Концепції профільного навчання у старшій школі є інформаційна робота, що забезпечує організаційне ознайомлення учнів з освітніми закладами.

Інформування учнів необхідне для свідомого вибору ними індивідуальної освітньої траєкторії. Для самовизначення і прийняття свідомих рішень школярами потрібна така система допрофільної підготовки, у процесі якої вони зможуть познайомитися з широким переліком альтернатив, що їх цікавлять. Для досягнення результативності необхідно розв’язати такі завдання:

· організувати системний педагогічний моніторинг з виявлення інформаційних потреб педагогів і батьків у рамках допрофільної підготовки;

· інформувати учасників про нормативно-правові документи, специфіку і актуальний досвід організації допрофільної підготовки;

· забезпечити педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів, учнів і батьків повною і доступною інформацією:

oпро мету і завдання допрофільної підготовки і профільного навчання;

oпро загальноосвітні навчальні заклади району (міста), що здійснюють допрофільну підготовку і профільне навчання;

oпро можливості і переваги діяльності навчальних закладів в умовах мережевої взаємодії;

oпро перелік напрямків профільного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах міста і району;

oпро тематику, форми і зміст курсів за вибором, що може пропонувати загальноосвітній навчальний заклад;

oпро освітні заклади регіону, що здійснюють професійну підготовку, перелік напрямків професійного навчання у них;

o про популярні на регіональному ринку праці професії.

Основними напрямками інформаційного забезпечення допрофільної підготовки в загальноосвітньому навчальному закладі є:

· інформування учасників допрофільної підготовки і профільного навчання про нові функції і зміст освіти;

· створення інформаційного банку про систему допрофільної підготовки і профільного навчання в загальноосвітньому навчальному закладі;

· збір і поширення інформації про:

актуальний досвід допрофільної підготовки і профільного навчання в інших загальноосвітніх навчальних закладах району, області;

видання нової методичної і навчальної літератури що стосується реалізації допрофільної підготовки і профільного навчання;

заклади професійного навчання і перелік спеціальностей, за якими здійснюється підготовка.

З метою створення дієвої системи інформування в умовах мережевої взаємодії в перелік функцій реалізації профільного навчання включаються такі напрямки інформаційного супроводу:

· інформування посадових осіб освітніх закладів мережі про нові завдання і функції;

· збір інформації про допрофільну підготовку і профільне навчання в районі (місті);

· збір інформації про заклади (школи, вищі навчальні заклади, заклади додаткової освіти тощо), що готові співпрацювати із загальноосвітніми навчальними закладами з метою реалізації допрофільної підготовки і профільного навчання;

· підготовка інформаційних матеріалів для батьків випускників 9 класів, сайту школи з питань профільного навчання;

· створення інформаційного (в тому числі комп’ютерного) банку системи допрофільної підготовки і профільного навчання;

· інформування батьків і школярів про професії, популярні у цей час на ринку праці; прогноз на наступні роки;

· збір інформації про найпоширеніші профілі навчання і форми допрофільної підготовки;

· нагромадження інформації про регіональний досвід допрофільної підготовки і профільного навчання;

· ознайомлення педагогічного колективу з нормативно-правовими, інформаційними та методичними матеріалами з питань організації допрофільної підготовки і профільного навчання в освітній мережі;

· інформування батьків про результативність допрофільної підготовки і профільного навчання.

Для інформування учнів про ті варіанти освіти, які можуть бути одержані ними після закінчення 9 класу, служить освітня карта території, на яку наносяться відомості, що зможуть допомогти учням у виборі і побудові своєї власної освітньої траєкторії навчання, а саме:

· контактні телефони освітніх закладів,

· відстань між ними,

· умови навчання,

· перелік профілів навчання.

Крім загальноосвітніх навчальних закладів, на освітній карті вказуються відомості про навчальні заклади, які забезпечують додаткову та професійну освіту.

Освітня карта може бути створена і на основі одного загальноосвітнього навчального закладу, на ній зображуються освітні траєкторії, що цікавлять учня.

Освітня карта не може бути єдиним джерелом одержання інформації про допрофільну підготовку і профільне навчання. Потрібно проводити і такі інформаційні заходи: форуми, ярмарки, класні години, зустрічі, дискусії, шкільні і міжшкільні олімпіади тощо. Формами допрофільного інформування в загальноосвітньому навчальному закладі можуть бути:

Ø проведення і обговорення екскурсій,

Ø рефлексивні бесіди,

Ø інформаційні стенди,

Ø web-сторінка з системою посилань,

Ø підбір друкованих матеріалів,

Ø буклети, брошури і бюлетені,

Ø інформаційні матеріали загальноосвітніх навчальних закладів і допоміжних служб, які можуть надати профорієнтаційну допомогу учням тощо.

Інформаційна робота повинна стати змістовним екскурсом учнів по освітній траєкторії, для чого необхідно спланувати відповідний маршрут, дату, час, форми ознайомчих заходів.

Інформаційна готовність дев’ятикласників складає основу зрілого вибору подальшого способу і профілю одержання освіти. Вона формується протягом усієї допрофільної підготовки учасника освітнього процесу. Інформаційна готовність включає в себе інформування школярів про:

Ø можливі шляхи одержання бажаної освіти, про зусилля, які доведеться прикласти для її одержання;

Ø наявність особистої практичної готовності і можливості для одержання вибраної освіти;

Ø можливості реалізувати свої життєві цілі і плани через вибраний спосіб освіти і майбутню професійну діяльність.

Кiлькiсть переглядiв: 248